• ورود 
  • خانه 
  • تماس  

مذاکره امام حسین (ع) با عمرسعد

13 آذر 1393 توسط رنجبري قاضي جهاني

مذاکره امام حسین (ع) با عمرسعد

در مقاتل نوشته‌اند که عمربن سعد یک روز پس از امام حسین (ع) به کربلا رسید و وقتی مستقر شد، امام پیکی به سوی او فرستاد که امشب بین دو لشکر دیداری داشته باشیم.

هدف از این دیدار چه بود؟ آیا هدف دست‌یابی به یک توافق جامع بود که نه سیخ بسوزد و نه کباب، و به اصطلاح امروزی‌ها به وضعیت «برد- برد» منتهی شود؟ در پاسخ به این مساله باید دید که از منظر چه کسی به اهداف این گفتگو می‌نگریم: از منظر امام حسین (ع) یا از منظر عمر بن سعد؟ از هر دو منظر می‌توان هدف از این گفتگو را رسیدن به وضعیت «برد-برد» دانست؛ اما با دو تلقی بسیار متفاوت از «بُردن
».

ادامه »

 نظر دهید »

مقابله با انحرافات بزرگ جامعه اسلامی؛ علت قیام امام حسین (ع)

12 آذر 1393 توسط رنجبري قاضي جهاني

مقابله با انحرافات بزرگ جامعه اسلامی؛ علت قیام امام حسین (ع)


دو نوع انحراف داریم. یك وقت مردم فاسد می‌شوند - خیلی وقتها چنین چیزی پیش می‌آید - اما احكام اسلامی از بین نمی‌رود؛ لیكن یك وقت مردم كه فاسد می‌شوند، حكومتها هم فاسد می‌شوند، علما و گویندگان دین هم فاسد می‌شوند! از آدمهای فاسد، اصلاً دین صحیح صادر نمی‌شود. قرآن و حقایق را تحریف می‌كنند؛ خوبها را بد، بدها را خوب، منكر را معروف و معروف را منكر می‌كنند! خطّی را كه اسلام - مثلاً - به این سمت كشیده است، صدوهشتاد درجه به سمت دیگر عوض می‌كنند! اگر جامعه و نظام اسلامی به چنین چیزی دچار شد، تكلیف چیست؟
البته پیغمبر فرموده بود كه تكلیف چیست؛ قرآن هم فرموده است: «من یرتد منكم عن دینه فسوف یأتی اللَّه بقوم یحبّهم و یحبّونه»تا آخر - و آیات زیاد و روایات فراوان دیگر و همین روایتی كه از قول امام حسین برایتان نقل می‌كنم.

ادامه »

 نظر دهید »

صبر امام حسین (ع)، نجات اسلام

12 آذر 1393 توسط رنجبري قاضي جهاني

صبر امام حسین (ع)، نجات اسلام

صبر امام حسین علیه ‌السلام، اسلام را در طول تاریخ تا امروز بیمه کرده است. واقعاً اگر امام حسین علیه ‌السلام آن صبر تاریخی را در کربلا و قُبیل کربلا و مقدمات حادثه ی عاشورا نمی ‌کردند، بلاشک با گذشت یک قرن، حتّی از نام اسلام هم اثری نمی ماند؛ اما امام حسین علیه‌ السلام به برکت صبر، دین را زنده کردند؛ این صبرِ آسانی نبود.

صبر فقط این نیست که انسان را زیر شکنجه بیندازند یا فرزندان انسان را جلوِ انسان شکنجه کنند یا بکشند و انسان ایستادگی کند -البته این مرحله ی مهمی از صبر است- اما از این مهم ‌تر این است که انسان را با وسوسه‌ ها و اظهاراتی که علی ‌الظاهر ممکن است در نظر بعضی منطقی بیاید، از ادامه ی این راه بازبدارند؛ همان کاری که با امام حسین علیه ‌السلام می کردند؛ آقا! شما کجا می روید؟ خود را در معرض خطر قرار می دهید؛ خانواده خود را در معرض خطر قرار می دهید؛ دشمن را جری می کنید؛ دست آن ها را به خون خود باز می کنید.

هر کس رسید، خواست امام حسین علیه السلام را در مقابل این محذور اخلاقی قرار دهد که شما با این اقدام خود، جان عده ای را به خطر می اندازید و دشمن را مسلط تر می کنید و این ها را وادار می کنید تا به خون شما دست بیالایند. این یک نقطه ی خیلی مهم و تردید آور است. این یک جنگ روشن و واضح نیست که آدم بگوید من می روم تا کشته شوم؛ نه؛ این محاذیر دنبالش هست. ممکن بود برای امام حسین علیه السلام این معنا مطرح باشد یا مطرح کنند که آقا! شما اگر کشته شوید، شیعیان شما را در کوفه قتل عام می کنند و پدر همه را در می آورند؛ شما باید زنده بمانید و ملجأ باشید. شما پسر پیغمبرید؛ با حفظ حیات خود، جان عده ای را حفظ کنید.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری؛ ۲۳/۱۲/۱۳۸۰

 نظر دهید »

دستاوردها و فلسفه نهضت عاشورا از نگاه امام خمینی(ره)

12 آذر 1393 توسط رنجبري قاضي جهاني

دستاوردها و فلسفه نهضت عاشورا از نگاه امام خمینی(ره)

عاشورا و کربلا در نگاه امام جایگاه ویژه‌ای دارد و امام خمینی (ره) نظر‌گاه بلندی به عاشورا افـکنـده و آن را دست مایه سترگی برای آفریـنـش انقلاب اسلامی یافته واز آن الهام گرفته است. امام خمینی قیام خود را برگرفته از قیام سید الشهدا معرفی می‌کند و به آن افتخارمی‌کند و یادآورمی شـود که «مابـایستی درسـهای شجاعـت، شهـادت، عدالـت، عدالـت‌خـواهی، مبارزه باظـلم، ودفاع از مکتب را فراگیریم.

امام راحل با استدلال به شیوه‌ وسیرهٔ زندگی امام حسین علیه السلام منطق راحـت طلبـان بـی‌درد و سازش‌گران دنـیاطلب و تماشاچیان توجیه‌گر را مردود می‌شمارد. این بدان جـهت اسـت که خط سرخ شیعه که هـمان اسلام ناب محمدی است در کربلا برجسته ترمی‌شود.

ادامه »

 نظر دهید »

عذاب شمر

12 آذر 1393 توسط رنجبري قاضي جهاني

عذاب شمـــر

علامه امینی تعریف کرده است که:مدتها فکر می‌کردم که خداوند چگونه شمر ملعون را عذاب می‌کند؟ و جزای آن تشنه لبی و جگر سوختگیِ حضرت سیدالشهدا (ع) را چگونه به او می‌دهد؟


تا اینکه شبی در عالم رویا دیدم که امیرالمؤمنین(ع) در مکانی خوش آب و هوا، روی صندلی نشسته و من هم خدمت آن جناب ایستاده‌ام، در کنار ایشان دو کوزه بود، فرمود: این کوزه‌ها را بردار و برو از آنجا آب بیاور و اشاره به محلی فرمود که بسیار باصفا و با طراوت بود، استخری پرآب و درختانی بسیار شاداب در اطراف آن بود که صفا و شادابی محیط و گیاهان قابل بیان و وصف نیست. کوزه‌ها را برداشته و رو به آن محل نهادم آنها را پرآب نموده حرکت کردم تا به خدمت امیرالمومنین(ع) باز گردم.


ناگهان دیدم هوا رو به گرمی نهاده و هر لحظه گرمی هوا و سوزندگی صحرا بیشتر می‌شد، دیدم از دور کسی به طرف من می‌آید و هرچه او به من نزدیکتر می‌شد هوا گرمتر می شد گویی همه این حرارت از آتش اوست، در خواب به من الهام شد که او شمر، قاتل حضرت سیدالشهدا(ع) است. وقتی به من رسید دیدم هوا به قدری گرم و سوزان شده است که دیگر قابل تحمل نیست، آن ملعون هم از شدت تشنگی به هلاکت نزدیک شده بود، رو به من نمود که از من آب بگیرد، من مانع شدم و گفتم: اگر هلاک هم شوم نمی‌گذارم از این آب قطره‌ای بنوشد.


حمله شدیدی به من کرد و من ممانعت می‌نمودم، دیدم اکنون کوزه‌ها را از دست من می‌گیرد لذا آنها را به هم کوبیدم، کوزه‌ها شکسته و آب آنها به زمین ریخت، چنان آب کوزه‌ها بخار شد که گویی قطره آبی در آنها نبوده است، او که از من ناامید شد رو به استخر نهاد، من بی‌اندازه ناراحت و مضطرب شدم که مبادا آن ملعون از آب استخر بیاشامد و سیراب گردد، به مجرد رسیدن او به استخر، آب استخر خشک شد چنان که گویی سالهاست یک قطره آب در آن نبوده است. درختان هم خشک شده بودند، او از استخر مأیوس شد و از همان راه که آمده بود بازگشت. هرچه دورتر می‌شد، هوا رو به صافی و شادابی و درختان و آب استخر به طراوت اول بازگشتند.


به حضور امیرالمؤمنین(ع) شرفیاب شدم، فرمودند: خداوند متعال این چنین آن ملعون را جزا و عقاب می‌دهد، اگر یک قطره آب آن استخر را می‌نوشید از هر زهری تلخ تر و هر عذابی برای او دردناک تر بود. بعد از این فرمایش از خواب بیدار شدم.

«لعن الله قاتلیک یا اباعبدالله الحسین»

منابع:
1-البدایه النهایه، ج 8، ص 297
2-یادنامه علامه امینی ص 13 و 14
3-سرنوشت قاتلان شهدای کربلا، عباسعلی کامرانیان

 2 نظر

سابقه عزاداری براي امام حسین (ع) در میان شیعه

02 آذر 1393 توسط رنجبري قاضي جهاني

قبل از حضرت آدم ( علیه السلام ) قبل از خلقت حضرت آدم ( علیه السلام ) مصیبت امام حسین ( علیه السلام ) بارها و بارها ذکرشده که ازآن جمله می توان به آن هنگام که خداوند امر فرمود به قلم که بر لوح امر شهادت و اکرام آن را ثبت کند که هر دو محزون شدند و دردمند مصائب حضرت سید الشهدا گشتند و یا آن زمان که خداوند به ملائک فرمود من خلق می کنم در زمین خلیفه خود را ، ملائک در پاسخ گفتند : آیا می آفرینی کسی را که خون ریزی کند ؟ که در بعضی از تفاسیر بزرگان ما آمده است که مقصود ملائک قضیه کربلا بوده است و از طرف خداوند ندا می آید : من چیزی میدانم که شما نمی دانید ؟

ادامه »

 نظر دهید »

امام حسین(ع) عاشق خدا

28 آبان 1393 توسط رنجبري قاضي جهاني

 

 نظر دهید »

مجالس عزا را نباید با قصه گویی اداره کرد

27 آبان 1393 توسط رنجبري قاضي جهاني

آیت‌الله‌جوادی:
مجالس عزا را نباید با قصه گویی اداره کرد

یکی از مراجع تقلید شیعیان با تأکید بر علمی بودن مجالس عزاداری محرم تصریح کرد: با قصه و داستان‌های بی‌مغز نباید مجالس اداره شود و وقت مردم تلف نشود بلکه باید مطالب برهانی، استدلالی، قرآنی، روایی، راز نهضت حسینی، حق مداری، پرهیز از باطل، گرایش به حق و صداقت نهضت امام حسین(ع) در جامعه مطرح شود.
آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق خود که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می‌شود، با اشاره به روایت «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» گفت: امام حسین(ع) روش، منش و گفتارش به گونه‌ای بود که انسان‎ها را در طول تاریخ راهنمایی کرد و موجب گسترش نور در جامعه شد.

وی با اشاره به نورانیت پیامبران و اولیای الهی ابراز کرد: برخی به سبب وارستگی و تقوا نورانی‌اند و مصداق هدایت هستند زیرا راه خدا را پیموده‌اند و برای دیگران نیز چراغ هدایت هستند.

ادامه »

 نظر دهید »

با امامیم یا بَر امام ؟!

27 آبان 1393 توسط رنجبري قاضي جهاني

« بسم الله الرحمن الرحیم »

با امامیم یا بَر امام ؟!

کاروان اسرای اهل بیت وقتی به کوفه رسید، امام زین العابدین، حضرت زینب و برخی دیگر از خاندان امام حسین برای مردم سخنرانی کردند که شرح آن در مقاتل و کتاب های مختلف آمده است. مردم با شنیدن این سخنان تحت تاثیر قرار می گرفتند و به گریه می افتادند تا جایی که به امام سجاد گفتند: ای فرزند رسول خدا ما فرمانبرداریم! فرمان بده تا بجنگیم! امام در پاسخ گفتند: هیهات! ای بی وفایان مکار. میان ما و شما، شهوات حائل آمده. می خواهید با من همان کنید که با پدرانم کردید؟

امام سجاد در ادامه سخنانشان جمله ای خطاب به مردم کوفه گفتند که عجیب و عبرت آموز است: «خواهش من این است که نه با ما باشید و نه بر ما!» به عبارت دیگر، ما را به خیر تو امیدی نیست، شر مرسان.

اکثریت مردم کوفه شیعه بودند. مرید و محب اهل بیت. پیرو مذهب دیگری نبودند. سالها با امیرالمومنین و فرزندانش مانوس و همدم بودند. اما سرنوشتشان چه شد؟ چرا امام به آنها چنین هشداری دادند؟

گاهی با خودم فکر می کنم که آیا ما شیعیانی که امروز ادعای دوستی، محبت و پیروی اهل بیت را داریم، به امامان مظلوم خود خیر می رسانیم یا شر؟ خیرمان بیشتر است یا شر؟ اصلا خیری داشته ایم؟!

ادامه »

 نظر دهید »

سخن آغـــازیــن

26 آبان 1393 توسط رنجبري قاضي جهاني

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق *** ثبت است بر جریده عالم دوام ما

 

تاریخ بشر حوادث تلخ و شیرین بى شمارى را به یاد دارد و تاریخ سازان فراوانى را در دل خویش پرورش داده است، ولى کمتر حادثه اى را همانند حادثه عاشوراى سال 61 هجرى با پى آمدهاى گسترده اش به خود دیده و کمتر تاریخ سازانى همچون تاریخ سازان کربلا را به یاد مى آورد.

این حادثه همچون سکّه اى داراى دو روى کاملا متفاوت و متمایز از یکدیگر است; یک روى آن، خیانت، بى وفایى، ناجوانمردى، ستمگرى، پلیدى، قساوت، بىوفایى، بى رحمى و مهمان کشى; و روى دیگر آن، وفادارى، جانبازى، جوانمردى، شهامت، ستم ناپذیرى، صبر، تسلیم در برابر قضاى الهى و عبودیّت حق در عالى ترین درجه آن است.

هر چند تاریخ، حوادثى دردناک تر از این حادثه را به خود دیده و کشته هاى به مراتب بیش ترى را شاهد بوده و قیام هاى خونین و حق طلبانه فراوانى را در حافظه خود به یاد دارد ; ولى آنچه که سبب امتیاز نهضت عاشورا شده، نکاتى چند است که در دیگر حوادث مشابه تاریخ یا وجود نداشته، و یا به این اندازه پر رنگ نبوده و یا همه این امتیازات را یک جا در خود جاى نداده است.

عنصر نیّت و انگیزه الهى در قیام امام حسین(ع) بسیار ممتاز است. آن حضرت فقط و فقط براى رضاى خدا و احیاى دین حق دست به قیام زد و هرگز هیچ عنصر دنیوى و جاه طلبانه در قیام او دخالت نداشت; جاى جاى تاریخ کربلا گواه این مدّعاست. از این رو، امام(علیه السلام) در این نهضت همواره به وظیفه الهى خویش مى اندیشید و نتیجه را به خدا واگذار کرد. این حقیقت بارها در کلمات، سیره و رفتار امام حسین(علیه السلام) جلوه گر شده است.

 نظر دهید »

محبت به امام حسین(ع)

25 آبان 1393 توسط رنجبري قاضي جهاني

 

 1 نظر

بسم رب الحسیـــــن

15 آبان 1393 توسط رنجبري قاضي جهاني

 نظر دهید »

موضوعات

  • همه
  • عاشورا
  • مهدویت
  • سبک زندگی
  • دفاع مقدس
  • ولایت و رهبری

وصیتنامه شهدا

وصیت شهدا

اوقات شرعی

تاریخ روز اوقات شرعی ذکر روزهای هفته

ابزار هدایت به بالای صفحه

آرشیوها

  • آذر 1393 (7)
  • آبان 1393 (6)
  • بیشتر...

جستجو

خبرنامه

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس